Irrationellt mejl från hemtjänstens sektionschef del 1 (3)

Onsdagen 3 oktober 2018 lagar Cissi kycklingfärs (som köttfärssås men med kycklingfärs istället) med hjälp av personal från hemtjänsten. Under 30 minuter får hon hjälp med att tillaga maten och därefter står kycklingfärsen och puttrar på spisen under knappt en timme. Just den dagen tillagar de ca 1.300 gram kycklingfärs. Cissi nämner att maken senare på dagen kommer att steka pannkakor och göra crêpes med kycklingfärsen till hela familjen. Två timmar senare kommer en annan person från hemtjänsten och diskar. Under eftermiddagen får Cissi ett mejl med nedanstående text från sektionschefen inom hennes stadsdel.

”Hej!

Har precis fått information från personalen om att man i samband med disk, tvätt och matlagning hanterar detta för hela hushållet, dvs även för maken och dotter. Dock vill jag förtydliga att biståndet är beviljat för att omfatta C:s behov och av den anledningen kan vi inte hantera detta för hela familjen. I dagsläget hänger vi ex. tvätt för hela familjen, lagar mat för alla samt sköter all disk när vi är där vilket vi inte kommer att fortsätta med framöver.

Vid frågor vänligen hör av er till mig.

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning

Stella Malm
Sektionschef Tvärtomgatans hemtjänst
Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltning
Enhet för ordinärt boende
123 45 Enstad”

Cissi blir både ledsen och arg när hon läser mejlet. Visserligen stämmer det att hemtjänstpersonalen även diskar makens och dotterns disk de gånger som de diskar åt henne, men det skulle vara omöjligt att dela upp deras disk i det lilla köket. Cissi, Per och Emilie sätter in en stor del av disken i diskmaskinen. Dessutom diskar Per flera gånger i veckan själv. Då diskar han all disk, även hennes.

Cissi sorterar alltid tvätten själv och tvättar två maskiner Inför att hemtjänstpersonalen kommer och hjälper till med att hänga upp tvätt. Ja, de hänger även upp makens och sonens tvätt. Men å andra sidan tvättar och hanterar hon och hennes make ytterligare två maskiner tvätt varje vecka (inklusive Cissis tvätt), utöver den tvätt som hemtjänsten hjälper henne med att hänga upp.

Det mest förnuftiga är att tvätta fulla maskiner, såväl med hänsyn till miljön som till tidsåtgång. Om Cissi enbart skulle tvätta sin egen tvätt inför att hemtjänstpersonalen kom, skulle nyttan med att få hjälp med detta av hemtjänsten gå om intet. Är det inte viktigt för Tvärtomgatans hemtjänst att vårdtagarna har nytta av den hjälp de får från hemtjänstpersonal och att personalen arbetar på ett miljövänligt sätt?

Beträffande matlagningen, händer det vissa gånger att Per och Emilie äter av maten som hon och hemtjänstpersonalen har lagat. Dock äter hon själv huvuddelen av den mat som tillagas, uppskattningsvis minst 80 procent. Å andra sidan lagar Per all annan mat till hela familjen, även till Cissi. Just vid det tillfälle som de tillagade ca 1.300 gram kycklingfärs, hade den maten räckt till Cissi under ca en vecka, om hon hade ätit av samma mat varje dag. Med anledning av att Cissi har IBS, äter hon mat som är tillagad enligt kostbehandlingsmetoden FODMAP. Hemtjänstpersonalen har inte den kunskap som krävs för att på egen hand kunna laga FODMAP-anpassad mat. Det krävs att Cissi antingen själv är delaktig i matlagningen, alternativt att hon ger hemtjänstpersonalen ett mycket tydligt recept där det framgår vad som ska tillagas, vilka ingredienser som ska användas och i vilken mängd. För att hemtjänstinsatsen ska ge Cissi mer än den kostar, har hon valt att laga större mängder mat tillsammans med hemtjänsten och frysa in. Det innebär att hon andra dagar kan ta upp färdig mat ur frysen och klarar sig utan hemtjänstens hjälp. Det kan tilläggas att Cissi sedan lång tid tillbaka är intresserad av såväl matlagning som bakning och tidigare ofta och gärna lagade mat eller bakade samt testade nya recept.

Cissi har kontakt med ett assistansföretag och de har berättat att om hon beviljas assistans, utgår de ifrån att Cissi ska kunna utföra ungefär hälften av hushållssysslorna själv, med hjälp av en assistent. Hon konstaterar frustrerat att de tydligen inte resonerar på samma sätt inom hemtjänsten.
Genom att skriva mejlet ger sektionschefen inom Tvärtomgatans hemtjänst Cissi ett oerhört tydligt exempel på att samtliga ord i tabellen nedan (se även inlägget Applicerbart ord- och begreppsförråd) passar in för att beskriva hennes hemtjänst. P.g.a. oro, ilska och bedrövelse, sover Cissi dessutom mycket dåligt natten efter att hon fått mejlet. Det innebar att hon dagen efter är tvungen att avboka ett besök hos sin fysioterapeut. Även tidigare samma vecka hade Cissi avbokat ett besök hos fysioterapeuten, då p.g.a. migrän. Hon får nu migrän oftare än tidigare, troligtvis för att hon befinner sig i en pressad och utsatt situation och tvingas kämpa mycket för att få sitt hjälpbehov tillgodosett. Cissi avbokar regelbundet besök hos sin fysioterapeut p.g.a. sömnproblem eller migrän. Eftersom Cissi nu har sekundärprogressiv MS, är träna det enda som hon kan göra för att minska risken för ytterligare försämringar. Det är ytterligare ett exempel på att sektionschefens mejl får en kontraproduktiv effekt.

P.g.a. uppgivenhet och funderingar kring vad Cissi kan göra åt det problem som har uppkommit, skickar Cissi ett mejl till Neuros rättsombud Mikael Rådig. Hon vidarebefordrar sektionschefens mejl och förtydligar i mejlet vad det gäller. Cissi nämner också att hon har kontakt med ett assistansföretag angående sin ansökan om assistans och det kändes positivt. Mikael Rådig har hjälpt Cissi i flera andra sammanhang tidigare och hon har haft stor glädje av det. Cissi har förtroende för honom och frågar i mejlet om hon själv och/eller Mikael Rådig kan göra något åt detta. Rättsombudets snabba svar på mejlet lyder:

”Hej Cissi,

Jo jag känner igen diskussionen. Egentligen blir den ganska löjlig. Alternativet är att din disk, tvätt osv. samlas i speciella högar och hanteras separat – eller att övriga familjen flyttar någon annanstans. Övriga familjen sköter ju hemtjänstens åliggande när de hanterar din disk och tvätt – det bör kunna jämna ut sig.

Jag tror att problemet oftast har löst sig efter en förnuftig diskussion.
Det går inte att överklaga – inget jag kan göra där.
Bra att du har fått kontakt med ett assistansföretag som du känner förtroende för. Däremot är jag tveksam till att kommunen kommer att anse att du har tillräcklig omfattning av dina grundläggande behov – hjälp med påklädning, dusch, toalettbesök osv.

Om du får personlig assistans så blir det enklare och bättre vilket du redan vet.

Hälsningar
Mikael”

Under flera veckor efter att Stella Malm, verksamhetschef för Tvärtomgatans hemtjänst, skickade mejlet till Cissi, går hon och funderar på hur hon ska lösa problemet. Att ha kontakt med verksamhetschefen och den schemaansvariga på hemtjänsten är oerhört energikrävande för Cissi. Hon har delvis en klump i magen när hon har kontakt med dem. Cissi kommer fram till att hon inte orkar med att hantera det uppkomna problemet helt på egen hand. Cissi hade uppskattat om hon kunde fått stöd och hjälp av en kurator, med kunskap om Socialtjänstlagen (SoL). Det hade underlättat mycket om en sådan kurator hade kunnat deltaga i mötet. Dock har inte Cissi lyckats få kontakt med någon kurator som kan ge henne den typen av stöd.

En lördag kväll är Per och Cissi bortbjudna till några bekanta, Christina och Patrik. Christina har skinn på näsan och Cissi upplever att hon inte är rädd för att säga vad hon tycker i olika sammanhang. Innan de träffas, vidarebefordrar Cissis Stellas mejl till Christina och förklarar vad som har hänt. Hemma hos Christina, frågar hon om Christina har möjlighet att hjälpa henne lösa problemet och skriver att de kan diskutera mer när de träffas. Till Cissis stora glädje lovar Christina att hon kan vara med på ett möte med sektionschefen och hjälpa till med att finna en lösning på problemet.

Observera att det har blogginlägget utgör en del av en följetong i tre delar. Om du vill följa dramats upplösning, läs även del 2 och del 3 av följetongen.

En kommentar till “Irrationellt mejl från hemtjänstens sektionschef del 1 (3)”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *