Schemaavvikelser – Cissi skapar en avvikelserapport

P.g.a. att Cissi har försämrats i sin MS Cissi inser hon våren 2018 att hon måste ha hemtjänst. Hon har då bl.a. större problem med att duscha själv och att laga mat på egen hand. I april 2018 får Cissi hemtjänst. Cissi skickar två pdf-filer med ett tydligt hemtjänstschema till schemasamordnaren – Ovette. Ett schema avser jämna veckor och ett schema avser udda veckor. Eftersom hon aldrig får någon information om att Ovette registrerar andra insatstider än de som hon själv föreslår, utgår Cissi från att hennes eget hemtjänstschema gäller. Tyvärr inträffar det många olika typer av schemaavvikelser redan under de första månaderna.

Ofta dyker hemtjänstpersonal inte upp när Cissi förväntar sig att de ska komma. Motsatsen – att hemtjänstpersonal kommer när Cissi inte förväntar sig det – inträffar också. Även andra typer av problem med Cissis hemtjänst förekommer. Det gör att Cissi blir mycket missnöjd med sin hemtjänst och känner sig otrygg.

Cissi är utbildad systemvetare och i samband med att hon arbetade inom IT-branschen, ingick det i hennes arbete att rapportera avvikelser för den mjukvara som utvecklades och som hon själv kontinuerligt testade i samband med att hon skrev användardokumentation. Det var självklart för de företag som hon arbetade på att på ett strukturerat sätt rapportera avvikelser, för att identifiera fel i mjukvaran och vidta adekvata förbättringsåtgärder. Eftersom schemaavvikelser inträffar oerhört ofta, i vissa fall flera gånger per vecka, börjar Cissis skriva en avvikelserapport. I dokumentet beskriver hon de schemaavvikelser som inträffar för hennes del beträffade hemtjänsten.

För att ta del av samtliga blogginlägg inom kategorin ”Schemaavvikelser”, klicka på http://ensjukvarld.se/category/hemtjanst/schemaavvikelser/.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *